close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פנסיה – כל מה שרציתם לדעת

מערכת שורשב כסליו, תשעה24/11/2014

מהי פנסיה? מהי פנסיית חובה? מה צריך לדעת ולמה זה חשוב לכם?

תגיות:
מהי פנסיה?
הפנסיה היא אחד המושגים השגורים ביותר במדינת ישראל. מדי יום אנו שומעים פרסומות חדשות – ברדיו, בטלוויזיה או בכל מדיה אחרת – המייעצות לנו על ייעוץ פנסיוני, ביטוח פנסיוני, קופת גמל או קרן פנסיה. אם אתם מבולבלים – זה בסדר, אנחנו כאן בשבילכם. פנסיה היא גמלה המשולמת בזרם קבוע של תשלומים כספיים (אנונה), ומיועדת להבטיח את המשך פרנסתו של אדם גם לאחר שהוא חדל מלעבוד. ישנם מספר סוגי פנסיות, והעיקריות שבהן:

פנסיית זקנה, המשולמת לזכאים לה מיום הפרישה ולכל חייהם (גיל הפרישה בישראל הוא 67 לגברים ו-62 לנשים). מטרת פנסיה זו ברורה – הבטחת המשך הכנסתו של אדם גם לאחר שהוא מפסיק לעבוד באופן סדיר. יציאה לסוג זה של פנסיה בגיל פרישה מוקדם מהמוגדר בחוק נקראת פנסיה מוקדמת.
פנסיית נכות, המשולמת בעקבות אובדן כושר העבודה. פנסיה זו משולמת לתקופה מוגבלת (עד חזרה לכושר עבודה), או עד יציאה לפנסיית זקנה (פנסיית נכות תמידית). לפנסיה זו דרגות שונות – מעל 75% נכות מוגדרת הפנסיה כפנסיית נכות מלאה, ומתחת לכך פנסיית נכות משנית.
פנסיית שאירים, קצבה המחולקת על פי ירושת המנוח לשאיריו (בני זוג, צאצאים או כל שאיר אחר המוגדר בירושה).
בישראל יש 2 סוגי פנסיה עיקריים – פנסיה תקציבית – בה המעביד מפריש את סכום הכסף החודשי לקרן הפנסיה, שממומנת במהותה מתקציב המדינה, ופנסיה צוברת – בה גם המעסיק וגם השכיר מפרישים כסף לחסכון הפנסיוני – שנצבר בקופת גמל, קרן פנסיה או ביטוח מנהלים.

למה אני צריך פנסיה?
הדבר ברור יחסית – השקעה בביטוח פנסיוני טוב תבטיח לך המשך הכנסה קבועה ויציבה גם במצב של (חו"ח) אובדן כושר עבודה, אך חשוב מכך – אין סיבה לעבוד עד יום מותנו. השקעה בביטוח פנסיוני תבטיח לך יכולת פרישה טובה ונוחה, בלי לחצים ומועקות כלכליות לאחר גיל הפרישה.

מהי פנסיית חובה?
בשנת 2008 נכנס בישראל חוק פנסיה חובה, המגדיר כי כל מעסיק חייב בהפרשת כסף לפנסיה לשכיריו, והדבר לא נחשב כהטבה בלבד. חוק זה מגדיר כי כל עובד במדינת ישראל, שגילו מעל 21 לגברים ומעל 20 לנשים, זכאי לביצוע הפרשות לביטוח פנסיוני מרגע בו מלאה חצי שנה להעסקתו במקום עבודה מסוים. אם יש לעובד ביטוח פנסיוני כחלק מתנאי העסקתו – ההטבה תחול מיום כניסתו לעבודה.

טיפים לסיכום
אל תהיו שאננים. השקעה בביטוח הפנסיוני ובקרן הפנסיה היום תבטיח את החיים הנוחים שלכם מחר. אל תשכנעו את עצמכם להתעסק בזה רק בג'וב הבא או בשנה הבאה – דאגו לפנסיה שלכם מהיום. ככל שתשקיעו בה יותר זמן, היא תהיה רווחית ונוחה יותר.
בדקו היטב איזה חיסכון פנסיוני עדיף בשבילכם. קצרה היריעה מלתאר את כל החסכונות האפשריים, אך כדאי לכם לבדוק היטב האם רווחי לכם לבצע את החיסכון הפנסיוני שלכם בקופת גמל, קרן פנסיה או כל פלטפורמה דומה.
דעו מה מגיע לכם. בישראל חוקים המגנים על זכויותיכם כעובדי, ובקיאות בהם תמנע תנאי העסקה דרקוניים בכל הנוגע לפנסיה, ותבטיח שאתם מקבלים מה שאתם זכאים לו על פי חוק.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה